سئو چیست؟
سئو (SEO) کلمه ای است که تقریبا تمامی طراحان و مدیران وب سایت ها آن را شنیده اند. افرادی که تجربه و تخصص کافی درباره بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو دارند، با استفاده از ترفندها و نکات مربوط به آن، وب سایت خود را در بهترین شرایط در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهند.

نکته : با رعایت صحیح اصول سئو، شرایط را برای رشد وب سایت فراهم می کنیم.
یکی از مشکلاتی که مخصوصا تازه کارها با آن مواجه می شوند، پراکندگی آموزش ها و نکات مربوط به سئو است. در ایم مقاله قصد داریم تا شما را با تعدادی از نکات مهم درباره سئو آشنا کنیم:
  1. مدیریت دسترسی موتورهای جستجو به وسیله robots 
  2. بهینه سازی آدرس صفحات (URL
  3. تگ ها 
  4. مدیریت محتوای تکراری در سایت 
  5. نقشه سایت (sitemap
  6. مرور ابزارهای مفید برای سئو 
  7. بهینه سازی تصاویر برای سئو 
  8. نکات مربوط به صفحه بندی (pagination
  9. طبقه بندی اطلاعات در وب سایت 
  10. مرور ابزارهای شبکه های اجتماعی 
  11. بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو 
  12. مدیریت لینک ها 
  13. و...

تعریف سئو؟

سئو (SEO) مخفف کلمات Search Engine Optimization است و به تکنیک هایی گفته می شود که باعث بهبود و افزایش نمایش وب سایت در موتورهای جستجو و در نتیجه بالا رفتن رتبه سایت در آن ها می شود. این تکنیک ها به دو گروه کلی تقسیم می شوند.
گروه اول - White-hat SEO : به مواردی گفته می شود که موتورهای جستجو انجام دادن آن ها را توصیه کرده است.
گروه دوم - Black-hat SEO : در مقابل مواردی وجود دارند که از انجام دادن آن ها باید پرهیز کنیم.

سئو چه اهمیتی دارد؟

تصویر زیر نتیجه مطالعات Slingshot SEO روی درصد کلیک کاربران با توجه به موقعیت لینک در نتایج جستجو است.
سئو چیست؟

همانطور که مشاهده می کنید، هر چه رنک سایت یا موقعیت سایت در نتایج جستجو بالاتر باشد، احتمال کلیک توسط کاربر بیشتر خواهد بود. این نکته مخصوصا برای وب سایت هایی که کالا یا خدمات ارائه می دهند بسیار حیاتی است.

نحوه فعالیت موتورهای جستجو؟

پیش از آنکه با تکنیک های سئو آشنا شویم باید بدانیم موتورهای جستجو چگونه نتایج را تولید می کنند. تا انتهای سال 2012 میلادی، بیش از 50 میلیارد صفحه در اینترنت ثبت شده اند. با این حجم اطلاعات، یافتن وب سایت مورد نظر بدون استفاده از موتورهای جستجو مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه خواهد بود. به تصویر زیر توجه کنید:

نحوه فعالیت موتورهای جستجو؟

موتورهای جستجو تمامی وب سایت ها را ایندکس کرده و در سرور خود نگهداری می کنند. طبیعتا این اطلاعات باید دائما آپدیت شوند. برای این منظور آن ها از خزنده هایی به نام  (crawlers) استفاده می کنند؛ روبات های نرم افزاری که در فاصله های زمانی تمامی اطلاعات وب سایت ها را در سرور موتورهای جستجو به روز می کنند.

معیار جستجو؟

زمانیکه عبارتی را جستجو می کنیم، برای اینکه بهترین نتیجه نمایش داده شود، موتورهای جستجو از فاکتورهای زیادی بهره می برند که باعث می شود یک وب سایت در رتبه یا رنک بالاتر و وب سایتی دیگر کم اهمیت تر نمایش داده شود.

برخی از این معیار ها عبارتند از:

  1. لینک ها: هر لینک به سایت ما از طرف یک سایت دیگر همانند یک رای مثبت به وب سایت ما دیده خواهد شد. 
  2. کلمات کلیدی: الگوریتم های موتورهای جستجو، کلمات کلیدی سایت را یافته و با توجه به موقعیت آن ها اولویت بندی می کند. 
  3. قدمت وب سایت: هر چه سن سایت بیشتر باشد، موتورهای جستجو اعتماد بیشتری به آن خواهند داشت. 
  4. به روز رسانی: سایت هایی که زنده و دائما در حال تغییر محتوا هستند اهمیت بسیار زیادی نزد موتورهای جستجو دارند. 
منبع: تارنما